Møllerens Inspirasjonsdag
Norgesmøllene inviterer årlig kunder og samarbeidspartnere til Møllerens Inspirasjonsdag. Første del av dagen er en konferanse med bidrag fra utvalgte forelesere fra høyskoler, universiteter, trend- og markedsforskning og næringsliv. På kvelden er det festmiddag med underholdning og utdeling av Møllerens Inspirasjonspris. Våre gjester har fra første gang dagen ble arrangert i 2015 gitt oss mye ros og gode tilbakemeldinger på dette arrangementet. Det er derfor en glede å meddele at vi i fremtiden ønsker å fortsette å invitere til slike dager fylt med ny kunnskap, inspirasjon og ord til ettertanke.
2024
Møllerens Inspirasjonsdag 2024 ble arrangert 26. september i Nasjonalmuseet, Oslo.
Tema for dagen var verdien av norsk matproduksjon i en tid med geopolitiske endringer, økt økonomisk og klimamessig usikkerhet. Forbrukertrender i Norge viser samtidig en økende interesse for et sunnere og mer bærekraftig kosthold hvor maten gjerne er laget i Norge. Forelesere var:
Janne Haaland Matlary
Forfatter og professor i internasjonal politikk på Universitetet i Oslo – Det store makrobildet, geopolitiske trender globalt og i Europa
Øystein Dørum
Direktør samfunnsøkonomi NHO – Beredskap i en uforutsigbar verden
Ole Petter Nyhaug
Kreativ leder i Opinion – Markeds- og forbrukertrender
Arita Åkre
Eier og daglig leder Edel Sider – Historien bak den prisvinnende sideren Edel
Elin Hauge
Fremtidsforsker og ekspert på KI (kunstig intelligens) – Praktisk bruk av KI
Julie Johansen
Kategori- og Innkjøpsdirektør i Rema 1000 – Fremtidens matvaner, og kornbaserte produkters rolle i norsk dagligvare
Bård Gultvedt
Direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i NorgesGruppen – Verdien av norsk mat og hvordan NorgesGruppen jobber for å fremme dette
Unn Grønnvold Nikolaisen
Markedsdirektør TINE – Om merkevaren YT fra TINE
Stig Andre Berge
Omtalt som en av idretts-Norges aller mest populære utøvere. Mannen som fikk hele Norge til å hoppe opp og ned i sofaen under sommer-OL i Rio. En utøver som ble tildelt tre priser ved Idrettsgallaen 2017 – blant annet Årets idrettsutøver. Han har to kongepokaler i tillegg til at han har vunnet en rekke medaljer i NM, EM, VM og OL. - Tips og verktøy til å prestere i hverdagen
2023
Møllerens Inspirasjonsdag 2023 ble arrangert 21. september i Gamle Logen, Oslo.
Denne gangen så vi nærmere på de siste trendene og hvordan vi som bransje kan manøvrere i et marked i rask endring og med stadig mer bevisste forbrukere. Årets forelesere var:
Jan Ludvig Andreassen
Sjefsøkonom i Eika Gruppen – Norges nye muligheter - vår rikdom gir oss unik frihet til å forme det norske samfunnet fremover
Petter Gulli
Grunnlegger og strategisk rådgiver 12 YEARS, bærekraftsekspert – Pannekaker kan redde verden
Per Henrik Stenstrøm
Konferansier og foredragsholder - Hvordan du skal håndtere «de andre», de du må samarbeide med hver dag, de som ikke er som deg
Øyvind Fylling-Jensen
Styreleder, foredragsholder, mentor (tidl. adm.dir. Nofima AS) - Matsikkerhet og nye trender i matproduksjon
Morten Goodwin
Informatiker og professor ved Universitetet i Agder - AI på menyen: Slik revolusjonerer kunstig intelligens næringsmiddelindustrien
Louise Byg Kongsholm
CEO og trendforsker i PEJ Gruppen - Forbrukertrender
Rasmus Bredahl
Tidligere kokk og matkonsulent for Madkonsulenten - Smak som inspirasjon
Sigurd Granmark
Ledertrener og tidligere leder av Adidas-gruppen - KulTur påvirker alt vi gjør
2022
Møllerens Inspirasjonsdag 2022 ble arrangert 22. september hvor årets tema var – Ledelse i endring og usikkerhet. Forelesere 2022 var:
Øystein Dørum
NHO sjefsøkonom – Det store bildet, vi ser inn i glasskulen
Arne Krokan
Professor ved INDØK på NTNU – Det digitale skiftet endrer mer enn du tror!
Line Aarnes
Kategori- og innkjøpsdirektør Rema 1000 Norge – Brød og melprodukter, en grunn til å gå i butikken
John Spilling
Seniorkonsulent ISOS – Norske Spisefakta 2022
Mikael Forselius
Hotelldirektør Britannia – Mat som merkevarebygger
Øystein Pettersen
Toppidrettsutøver – Helt Konge
2021
Møllerens Inspirasjonsdag 2021 ble arrangert 16. september på Høymagasinet i Oslo, hvor årets tema var – Endringer i matvaner (som følge av corona, digitale trender og mel- og kornbaserte produkters posisjon i fremtidens matsystem). Forelesere 2021 var:
Lars Erling Olsen
Professor Handelshøyskolen BI – Vanens makt
Ole Petter Nyhaug
Kreativ leder og partner i Opinion – Hvordan har covid påvirket forbrukeren og våre spisevaner?
Hans-Petter Nygård-Hansen
Kommunikajonsrådgiver, foredragsholder – Digitaliseringen vil revolusjonere matvarebransjen
Panelsamtale: Olaug V. Bollestad, Leif Petter Tunholt, Tor Søreide Sivertsen, Petter H. Brubakk – Ole Petter Nyhaug (Leder av panelet)
Louise Byg Kongsholm
Fremtidsforsker og CEO PEJ-Gruppen – Tidsånd og trender i lys av corona
Ken Andre Ottesen
Skråblikk på nyhetene (underholdning)
Tor Erik Aag
Kommersiell direktør Oda – Teknologi som driver for nye forbruker- og handelsvaner
Stig Bareksten
Grunder og sjefsdestillatør – Bareksten, en norsk suksesshistorie
2020
Møllerens Inspirasjonsdag 2020 skulle blitt arrangert 17. september 2020. Sånn ble det ikke. Covid 19 stoppet vårt arrangement som så mange andre arrangement dette annerledesåret.
Norgesmøllene sendte allikevel en digital hilsen til alle våre kunder og samarbeidspartnere med tilbud om å se to digitale foredrag. Første foredrag ble holdt av Louise Byg Kongsholm fra Pej-Gruppen. Hun har gjestet inspirasjonsdagen flere ganger tidligere med sine presise betraktninger om tidsånd og forbrukeradferd. I tillegg fikk også med oss Matthew Brown fra Ecochamber, som fikk svært gode tilbakemeldinger på foredraget han holdt på Møllerens Inspirasjonsdag i 2019.
2019
Møllerens Inspirasjonsdag 2019 ble arrangert 19. september på Teatro i Oslo, hvor årets tema var – Spisevaner i endring. Forelesere 2019 var:
Bjørn Erik Helgeland
Artig og lønnsom ledelse i 3 perspektiver
John Spilling
Seniorkonsulent IPSOS – Spisevaner i Norge 2019
Einar Risvik
Dr.Agric./Seniorforsker, Nofima – Om overstimulering og lykkefølelse - hvilke matvarer vi kommer til å velge og for hva vi forventer av omsetningsleddet i fremtiden?
Louise Byg Kongsholm
Trendforsker og adm. direktør, PEJ Gruppen – 8 megatrends du ikke kan gå glipp av
Matthew Brown
Eier og daglig leder, Ecochamber – Retail, trendspotting, forbrukeratferd
Hege Berg-Knutsen
Konst. adm.dir., COOP Norge Industri AS – Handlevaner og konkurransestrategi dagligvare
Leo Campbell & Melissa Sharp,
Founders, Modern Baker (UK) – Starting afresh with health + wellness in bakery
Sverre Steensen
Gründer (Enklere Liv) – Fra idé til suksess; hvordan gå fra idé til suksess på rekordtid og med så lite risiko som mulig?
2018
Møllerens Inspirasjonsdag 2018 ble arrangert 6. september på Gamle Museet i Oslo (og Ekebergrestauranten på kveld). Årets tema var – Oppmerksomhet og påvirkning. Forelesere i 2018 var:
Eirik Norman Hansen
CEO, Itch Norway – Kundeopplevelsen i en digital verden
Johannes Cullberg
VD/Gründer, Paradiset (Sveriges sunneste matvarekjede) – Hvordan utfordre
en etablert bransje
Lars Lian
Gründer og konditor – Hvordan bygge identitet?
Louise Byg Kongsholm
Trendforsker og adm. direktør, PEJ Gruppen – Tidsånd, forbrukeradferd, mat- og retailtrender
Johan Bülow
Grunnlegger og kreativ direktør, Lakrids – Slik lærte jeg verden å elske lakris
Kari Wulf
PU- og markedsdirektør, Baker Brun – Posisjonering og fornyelse
Live Bøe Johannessen
Seniorrådgiver, Helsedirektoratet – ”Mer av” kampanjen
Mikael Svensson
Kjøkkensjef og eier, Kontrast – Veien til stjernene
Stig Hjerkinn Haug
Stig og Stein As – Hvordan skape de gode ideene!
2017
Møllerens Inspirasjonsdag 2017 ble arrangert 14. september på Stratos i Oslo , hvor årets tema var – Den gode smaken – hva er det og hvordan etablere smakspreferanser i vår bransje? Forelesere i 2017 var:
Hilde S. Mortvedt
Seniorrådgiver Opinion – Fra innsikt til utsikt som skaper verdi
Richard Cope & Agnieszka Grygier,
Mintel UK – Globale mattrender og innovasjon
Rune Vindsetmo
Daglig leder, Edgars Bakeri – Hvordan lykkes i dagens marked
Tim Wendelboe
Kaffebonde, kaffebrenner og barista – Hvordan bygge en merkevare basert på smak og kvalitet
Einar Risvik
Seniorforsker, Nofima – Vis meg hva du liker og jeg skal si deg hvem du er!
Arthur Potts Dawson
Kokk, restauranteier, forfatter og sosial entrepenør – Bærekraftige produkter, treffer de forbrukernes preferanser på smak?
Øyvind Andersen
Innkjøpsdirektør, Norgesgruppen – Valgfrihet i dagligvarebransjen
Gøran Adlen
Trendspaner – Våga Elska Framtiden
2016
Møllerens Inspirasjonsdag 2016 ble arrangert 22. september på Sentralen i Oslo, hvor årets tema var – Hvordan møte nye krav fra kunder og forbrukere til den gode smaken. Hva er det og hvordan etablere smakspreferanser i vår bransje? Forelesere i 2016 var:
Ole Petter Nyhaug,
Forsker forbrukerinnsikt og trender, Opinion – Hvordan påvirkes bransjen av de norske forbrukertrendene?
David Jago
Director Innovation & Insight, Mintel – The big picture: Global trends & innovation in food
John Spilling
Seniorrådgiver IPSOS MMI – Matkultur og spisevaner i endring; konsekvenser for brød- og bakervarer
Andreas Viestad
Forfatter, journalist, matskribent og initiativtager til Geitmyra matkultursenter – Innovasjon av nordiske baketradisjoner - brødets betydning for nordisk mat og potensialet for innovasjon innenfor nordiske brød- og baketradisjoner
Nina Brøndmo
Gründer og eier av Bakeri Brooklyn i New York – Hvordan bygge en sterkt merkevare på – norske baketradisjoner? Norske baketradisjoner har blitt en ettertraktet eksportvare. I New York er to bakerier åpnet tuftet på kvalitet og nordiske baketradisjoner. Med sitt utgangspunkt fra verdensmetropolen vil hun fortelle om nye trender, produktutvikling og hva som vil påvirke bransjen i tiden som kommer
Morten Malting
Direktør for mat og drikke, Scandic Norge – Hotellene tar stadige grep om kostholdprofilen. Hva vil hotellene servere gjestene i fremtiden, og hvilken plass får baksten?
André Løvaas
Trener Det norske baker- og konditorlandslaget – Veien til VM!
Are Ellingsve
Kategoridirektør Rema 1000 - Konkurransen hardner til
Håkan Johansson
Verdens beste baker og leder for Bageri Brillo i Stockholm – Gulloppskrifter på mel og vann. Hva er viktig å tenke på for de som skal levere det daglige brød til gjester og kunder, der trender og kostholdsvaner utfordrer oss på mindre salt, mindre sukker, «fri for», økologisk eller mer fiber i kosten...
2015
Møllerens Inspirasjonsdag 2015 var den første Inspirasjonsdagen i sitt slag. Den ble arrangert 24. september på Kulinarisk Akademi i Oslo (middag og bransjekveld på Ekebergrestauranten). Årets tema var – Matglede med korn: Hvordan forene norske tradisjoner med nye trender?
Forelesere i 2015 var blant andre en av Sveriges mest populære foredragsholdere, trendanalytiker Göran Adlén og en av Norges fremste konditorer, Sverre Sætre.
Vinnere Møllerens Inspirasjonspris
Møllerens Inspirasjonspris er en ærespris til personer, organisasjoner eller selskap som har fremstått som fremragende ambassadører i bruken av korn- og melbaserte produkter. Klikk nedenfor hvis du ønsker å nominere din kandidat til neste utdeling i september 2025.
Nedenfor er vinnerne av Møllerens Inspirasjonspris. Les mer om hver enkelt pris og juryens begrunnelse ved å klikke på det enkelte navnet:
2024 René Munthe Eik
2022 Utøverne på Baker og Konditorlandslaget
2021 Baker Hansen AS
2020 Ingen utdeling på grunn av covid
2019 Lærerene i baker- og konditorfaget i Norge
2018 Øyvind Lofthus
2017 Morten Schakenda