Møllerens Inspirasjonsdag

Norgesmøllene inviterer årlig kunder og samarbeidspartnere til Møllerens Inspirasjonsdag. Første del av dagen er en konferanse med bidrag fra utvalgte forelesere fra høyskoler, universiteter, trend- og markedsforskning og næringsliv. På kvelden er det festmiddag med underholdning og utdeling av Møllerens Inspirasjonspris. Våre gjester har fra første gang dagen ble arrangert i 2015 gitt oss mye ros og gode tilbakemeldinger på dette arrangementet. Det er derfor en glede å meddele at vi i fremtiden ønsker å fortsette å invitere til slike dager fylt med ny kunnskap, inspirasjon og ord til ettertanke.

2024

Møllerens Inspirasjonsdag 2024 ble arrangert 26. september i Nasjonalmuseet, Oslo. 

Tema for dagen var verdien av norsk matproduksjon i en tid med geopolitiske endringer, økt økonomisk og klimamessig usikkerhet. Forbrukertrender i Norge viser samtidig en økende interesse for et sunnere og mer bærekraftig kosthold hvor maten gjerne er laget i Norge. Forelesere var: 

 

Janne Haaland Matlary

Forfatter og professor i internasjonal politikk på Universitetet i Oslo – Det store makrobildet, geopolitiske trender globalt og i Europa

 

Øystein Dørum

Direktør samfunnsøkonomi NHO – Beredskap i en uforutsigbar verden

 

Ole Petter Nyhaug

Kreativ leder i Opinion – Markeds- og forbrukertrender

 

Arita Åkre

Eier og daglig leder Edel Sider – Historien bak den prisvinnende sideren Edel

 

Elin Hauge 

Fremtidsforsker og ekspert på KI (kunstig intelligens) – Praktisk bruk av KI

 

Julie Johansen

Kategori- og Innkjøpsdirektør i Rema 1000 – Fremtidens matvaner, og kornbaserte produkters rolle i norsk dagligvare

 

Bård Gultvedt 

Direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i NorgesGruppen – Verdien av norsk mat og hvordan NorgesGruppen jobber for å fremme dette

 

Unn Grønnvold Nikolaisen

Markedsdirektør TINE – Om merkevaren YT fra TINE 

 

Stig Andre Berge

Omtalt som en av idretts-Norges aller mest populære utøvere. Mannen som fikk hele Norge til å hoppe opp og ned i sofaen under sommer-OL i Rio. En utøver som ble tildelt tre priser ved Idrettsgallaen 2017 – blant annet Årets idrettsutøver. Han har to kongepokaler i tillegg til at han har vunnet en rekke medaljer i NM, EM, VM og OL. - Tips og verktøy til å prestere i hverdagen

 

 

2023

Møllerens Inspirasjonsdag 2023 ble arrangert 21. september i Gamle Logen, Oslo.

Denne gangen så vi nærmere på de siste trendene og hvordan vi som bransje kan manøvrere i et marked i rask endring og med stadig mer bevisste forbrukere. Årets forelesere var: 

 

Jan Ludvig Andreassen

Sjefsøkonom i Eika Gruppen – Norges nye muligheter - vår rikdom gir oss unik frihet til å forme det norske samfunnet fremover

 

Petter Gulli

Grunnlegger og strategisk rådgiver 12 YEARS, bærekraftsekspert  – Pannekaker kan redde verden

 

Per Henrik Stenstrøm

Konferansier og foredragsholder - Hvordan du skal håndtere «de andre», de du må samarbeide med hver dag, de som ikke er som deg

 

Øyvind Fylling-Jensen

Styreleder, foredragsholder, mentor (tidl. adm.dir. Nofima AS)  - Matsikkerhet og nye trender i matproduksjon

 

Morten Goodwin

Informatiker og professor ved Universitetet i Agder  - AI på menyen: Slik revolusjonerer kunstig intelligens næringsmiddelindustrien

 

Louise Byg Kongsholm

CEO og trendforsker i PEJ Gruppen - Forbrukertrender

 

Rasmus Bredahl

Tidligere kokk og matkonsulent for Madkonsulenten - Smak som inspirasjon

 

Sigurd Granmark

Ledertrener og tidligere leder av Adidas-gruppen - KulTur påvirker alt vi gjør

 

 

2022

Møllerens Inspirasjonsdag 2022 ble arrangert 22. september hvor årets tema var – Ledelse i endring og usikkerhet. Forelesere 2022 var: 

 

Øystein Dørum

NHO sjefsøkonom – Det store bildet, vi ser inn i glasskulen

 

Arne Krokan

Professor ved INDØK på NTNU – Det digitale skiftet endrer mer enn du tror!

 

Line Aarnes

Kategori- og innkjøpsdirektør Rema 1000 Norge – Brød og melprodukter, en grunn til å gå i butikken

 

John Spilling

Seniorkonsulent ISOS – Norske Spisefakta 2022 

 

Mikael Forselius

Hotelldirektør Britannia – Mat som merkevarebygger

 

Øystein Pettersen

Toppidrettsutøver – Helt Konge

 

2021

Møllerens Inspirasjonsdag 2021 ble arrangert 16. september på Høymagasinet i Oslo, hvor årets tema var – Endringer i matvaner (som følge av corona, digitale trender og mel- og kornbaserte produkters posisjon i fremtidens matsystem). Forelesere 2021 var:  

 

Lars Erling Olsen

Professor Handelshøyskolen BI – Vanens makt

 

Ole Petter Nyhaug

Kreativ leder og partner i Opinion – Hvordan har covid påvirket forbrukeren og våre spisevaner?

 

Hans-Petter Nygård-Hansen

Kommunikajonsrådgiver, foredragsholder – Digitaliseringen vil revolusjonere matvarebransjen

 

Panelsamtale: Olaug V. Bollestad, Leif Petter Tunholt, Tor Søreide Sivertsen, Petter H. Brubakk – Ole Petter Nyhaug (Leder av panelet)

 

Louise Byg Kongsholm

Fremtidsforsker og CEO PEJ-Gruppen – Tidsånd og trender i lys av corona

 

Ken Andre Ottesen

Skråblikk på nyhetene (underholdning)

 

Tor Erik Aag

Kommersiell direktør Oda – Teknologi som driver for nye forbruker- og handelsvaner 

 

Stig Bareksten

Grunder og sjefsdestillatør – Bareksten, en norsk suksesshistorie

 

2020

Møllerens Inspirasjonsdag 2020 skulle blitt arrangert 17. september 2020. Sånn ble det ikke. Covid 19 stoppet vårt arrangement som så mange andre arrangement dette annerledesåret.

Norgesmøllene sendte allikevel en digital hilsen til alle våre kunder og samarbeidspartnere med tilbud om å se to digitale foredrag. Første foredrag ble holdt av Louise Byg Kongsholm fra Pej-Gruppen. Hun har gjestet inspirasjonsdagen flere ganger tidligere med sine presise betraktninger om tidsånd og forbrukeradferd. I tillegg fikk også med oss Matthew Brown fra Ecochamber, som fikk svært gode tilbakemeldinger på foredraget han holdt på Møllerens Inspirasjonsdag i 2019.

2019

Møllerens Inspirasjonsdag 2019 ble arrangert 19. september på Teatro i Oslo, hvor årets tema var – Spisevaner i endring. Forelesere 2019 var:  

 

Bjørn Erik Helgeland

Artig og lønnsom ledelse i 3 perspektiver

 

John Spilling

Seniorkonsulent IPSOS – Spisevaner i Norge 2019

 

Einar Risvik

Dr.Agric./Seniorforsker, Nofima – Om overstimulering og lykkefølelse - hvilke matvarer vi kommer til å velge og for hva vi forventer av omsetningsleddet i fremtiden?

               

Louise Byg Kongsholm

Trendforsker og adm. direktør, PEJ Gruppen – 8 megatrends du ikke kan gå glipp av

 

Matthew Brown

Eier og daglig leder, Ecochamber – Retail, trendspotting, forbrukeratferd

 

Hege Berg-Knutsen

Konst. adm.dir., COOP Norge Industri AS – Handlevaner og konkurransestrategi dagligvare

 

Leo Campbell & Melissa Sharp,

Founders, Modern Baker (UK) – Starting afresh with health + wellness in bakery

 

Sverre Steensen

Gründer (Enklere Liv) – Fra idé til suksess; hvordan gå fra idé til suksess på rekordtid og med så lite risiko som mulig?

 

2018

Møllerens Inspirasjonsdag 2018 ble arrangert 6. september på Gamle Museet i Oslo (og Ekebergrestauranten på kveld). Årets tema var – Oppmerksomhet og påvirkning. Forelesere i 2018 var:

 

Eirik Norman Hansen

CEO, Itch Norway – Kundeopplevelsen i en digital verden

 

Johannes Cullberg

VD/Gründer, Paradiset (Sveriges sunneste matvarekjede) – Hvordan utfordre
en etablert bransje

 

Lars Lian

Gründer og konditor – Hvordan bygge identitet?

 

Louise Byg Kongsholm

Trendforsker og adm. direktør, PEJ Gruppen – Tidsånd, forbrukeradferd, mat- og retailtrender

 

Johan Bülow

Grunnlegger og kreativ direktør, Lakrids – Slik lærte jeg verden å elske lakris

 

Kari Wulf 

PU- og markedsdirektør, Baker Brun – Posisjonering og fornyelse

 

Live Bøe Johannessen

Seniorrådgiver, Helsedirektoratet – ”Mer av” kampanjen

 

Mikael Svensson

Kjøkkensjef og eier, Kontrast – Veien til stjernene

 

Stig Hjerkinn Haug

Stig og Stein As – Hvordan skape de gode ideene!

 

2017

Møllerens Inspirasjonsdag 2017 ble arrangert 14. september på Stratos i Oslo , hvor årets tema var – Den gode smaken – hva er det og hvordan etablere smakspreferanser i vår bransje? Forelesere i 2017 var:  

 

Hilde S. Mortvedt

Seniorrådgiver Opinion – Fra innsikt til utsikt som skaper verdi

 

Richard Cope & Agnieszka Grygier,

Mintel UK – Globale mattrender og innovasjon

 

Rune Vindsetmo

Daglig leder, Edgars Bakeri – Hvordan lykkes i dagens marked

 

Tim Wendelboe

Kaffebonde, kaffebrenner og barista – Hvordan bygge en merkevare basert på smak og kvalitet

 

Einar Risvik

Seniorforsker, Nofima – Vis meg hva du liker og jeg skal si deg hvem du er!

 

Arthur Potts Dawson

Kokk, restauranteier, forfatter og sosial entrepenør – Bærekraftige produkter, treffer de forbrukernes preferanser på smak?  

 

Øyvind Andersen

Innkjøpsdirektør, Norgesgruppen – Valgfrihet i dagligvarebransjen

 

Gøran Adlen

Trendspaner – Våga Elska Framtiden

 

2016

Møllerens Inspirasjonsdag 2016 ble arrangert 22. september på Sentralen i Oslo, hvor årets tema var – Hvordan møte nye krav fra kunder og forbrukere til den gode smaken. Hva er det og hvordan etablere smakspreferanser i vår bransje? Forelesere i 2016 var: 

 

Ole Petter Nyhaug,

Forsker forbrukerinnsikt og trender, Opinion – Hvordan påvirkes bransjen av de norske forbrukertrendene?

 

David Jago

Director Innovation & Insight, Mintel – The big picture: Global trends & innovation in food

 

John Spilling

Seniorrådgiver IPSOS MMI – Matkultur og spisevaner i endring; konsekvenser for brød- og bakervarer

 

Andreas Viestad

Forfatter, journalist, matskribent og initiativtager til Geitmyra matkultursenter   – Innovasjon av nordiske baketradisjoner - brødets betydning for nordisk mat og potensialet for innovasjon innenfor nordiske brød- og baketradisjoner

 

Nina Brøndmo

Gründer og eier av Bakeri Brooklyn i New York – Hvordan bygge en sterkt merkevare på – norske baketradisjoner? Norske baketradisjoner har blitt en ettertraktet eksportvare. I New York er to bakerier åpnet tuftet på kvalitet og nordiske baketradisjoner. Med sitt utgangspunkt fra verdensmetropolen vil hun fortelle om nye trender, produktutvikling og hva som vil påvirke bransjen i tiden som kommer

 

Morten Malting

Direktør for mat og drikke, Scandic Norge – Hotellene tar stadige grep om kostholdprofilen. Hva vil hotellene servere gjestene i fremtiden, og hvilken plass får baksten?

 

André Løvaas

Trener Det norske baker- og konditorlandslaget – Veien til VM!

 

Are Ellingsve

Kategoridirektør Rema 1000 - Konkurransen hardner til

 

Håkan Johansson

Verdens beste baker og leder for Bageri Brillo i Stockholm – Gulloppskrifter på mel og vann. Hva er viktig å tenke på for de som skal levere det daglige brød til gjester og kunder, der trender og kostholdsvaner utfordrer oss på mindre salt, mindre sukker, «fri for», økologisk eller mer fiber i kosten...

 

2015

Møllerens Inspirasjonsdag 2015 var den første Inspirasjonsdagen i sitt slag. Den ble arrangert 24. september på Kulinarisk Akademi i Oslo (middag og bransjekveld på Ekebergrestauranten). Årets tema var – Matglede med korn: Hvordan forene norske tradisjoner med nye trender? 

Forelesere i 2015 var blant andre en av Sveriges mest populære foredragsholdere, trendanalytiker Göran Adlén og en av Norges fremste konditorer, Sverre Sætre. 

   

 

Vinnere Møllerens Inspirasjonspris

Møllerens Inspirasjonspris er en ærespris til personer, organisasjoner eller selskap som har fremstått som fremragende ambassadører i bruken av korn- og melbaserte produkter. Klikk nedenfor hvis du ønsker å nominere din kandidat til neste utdeling i september 2025. 

Nominer din kandidat

Nedenfor er vinnerne av Møllerens Inspirasjonspris. Les mer om hver enkelt pris og juryens begrunnelse ved å klikke på det enkelte navnet: 

        2024 René Munthe Eik

        2023 Too Good To Go Norge AS

2022 Utøverne på Baker og Konditorlandslaget

2021  Baker Hansen AS

2020 Ingen utdeling på grunn av covid

2019   Lærerene i baker- og konditorfaget i Norge

2018   Øyvind Lofthus

2017   Morten Schakenda